Shop along the road |
Guanaco's |
A long and not winding road |
Steel |
Five punctures |
Perito Moreno |
Perito Moreno |
Clutch repair |
Woensdag 25 november 2015, San Carlos
de Bariloche – Gobernador Costa 469 km
Na het ontbijt vertrekken we om 9.00
uur bij 10 graden. Het is mooi rijden. Slingerende wegen in de bergen
met uitzicht op bossen, meren en besneeuwde bergtoppen. Langzamerhand
verandert het landschap. De meren verdwijnen, de bergen worden ronder
en de bomen verdwijnen zonder dat we hoger komen. Geleidelijk aan
komen we op een vlakte. We stoppen in een dorpje voor koffie en
twijfelen of we hier moeten tanken. Nee, we hebben nog genoeg. Dan
rijden we de leegte in. Geen huis in de wijde omtrek, laat staan een
pompstation. En veel wind. De motoren hangen er schuin tegen in. De
kilometers rijgen zich aaneen en de tank wordt als maar leger. Op
reserve gaat eerst de motor van André en dan wordt het aftellen van
80 naar …..... inderdaad 0. De extra jerrycan wordt eerlijk over de
motoren verdeeld. We hebben nu nog benzine voor hoogstens 80 km
terwijl er een pomp wordt aangegeven over 80 km. André strandt weer
als eerste. Maar hij heeft nog een kleine jerrycan en daarmee haalt
hij het. De problemen met de koppeling van de motor van Harry zijn
inmiddels terug en erger dan daarvoor. Hij moet nu een paar keer
knijpen om voldoende druk te hebben om van versnelling te wisselen.
Dus eerst naar een motorzaak. Daar wordt de olie afgetapt en
vervangen door remolie. We vragen nog of dat wel kan. Ja, dat is
hetzelfde en de problemen zijn over zo lijkt het bij een proefrit. We
halen opgelucht adem tot ….... 25 km verder. Daar begint de ellende
weer. Inmiddels rijden we weer in de leegte. Wel mooi. Een enorme
ruimte om ons heen waar heel af en toe wat dieren lopen, meer niet.
We stoppen na 225 km, vinden een huisje om te overnachten met
verwarming en kijken nog eens naar de koppeling. Harry vindt een lek
in de leiding waar de olie uitloopt. De leiding wordt getapet in de
hoop dat de lekkage minder wordt. Onze technische backup laat weten
dat de remolie er uit moet en hydraulische olie erin. Dat proberen we
morgen voor we vertrekken te doen. We moeten afwegen of het wel
verantwoord is om door te rijden en niet eerst naar een BMWdealer te
gaan voor een nieuwe leiding. We moeten dan eerst 1.000 km naar het
noorden terwijl we juist nog 1.000 km naar het zuiden willen rijden.
Lastig. We doen boodschappen en maken zelf eten. Met gevulde buiken
is het beter nadenken. Na een voedzame maaltijd horen we van de
technische hulp dat de noodreparatie het wel 4000 km moet uithouden
en voor we in slaap vallen besluiten we morgen door te rijden.
Donderdag 26 november 2015 Gobernador
Costa – Bajo Caracoles 449 km
We rijden naar een oliemannetje en
wisselen snel de olie van de koppeling. Maar het resultaat is weer
teleurstellend. Nog voor we het dorp uitrijden moet Harry al weer
blijven knijpen om te kunnen schakelen. Dat belooft niet veel goeds
voor ook nog eens 114 km gravel zoals de kaart aangeeft. Maar die
komen niet. Ze zijn helemaal van strak asfalt voorzien. Voor Harry
komt dat heel goed uit. Hij kan in één versnelling blijven rijden
en het is ook nog eens heel rustig op de weg. Wel dienen zich op de
eindeloze vlakte af en toe struisvogels en guanaco's (wilde lamas)
aan. We hopen dat ze van de weg blijven maar ze steken toch af en toe
over.
Het wordt een echte rijdag met weer veel wind. Bij één van de weinige stops komen we in een gebouw dat nog hetzelfde is als tientallen jaren geleden. Je kunt er eten en eenvoudige boodschappen doen. Je komt er na vele kilometers over een verlaten weg en het lijkt of dat iedereen die er langs komt ook stopt. Voor warm water voor maté, een snoepje, een flesje water of – zoals wij – een sticker van de weg, de bekende ruta 40. Wij zitten met een kop koffie dat allemaal te bekijken. Dat zo iets nog bestaat. Om vijf uur arriveren we bij het hotel dat we op de app zagen. Het ligt in een dorpje met dertig inwoners in the middle of nowhere. Het is er gezellig, de verwarming brandt, ook in onze kamer en we kunnen mee eten. Maar eerst een biertje met een klein zakje chips (Lays voor € 5,00) en voetbal kijken. Dan is het eten klaar en wordt het gezellig met andere toeristen, mede dank zij een lekkere fles Argentijnse Malbec wijn.
Vrijdag 27 november 2015 Bajo Caracoles
– El Calafate 567 km
Een toerist bekijkt onze motoren en
ziet dat er metaal uit de achterband van Harry tevoorschijn komt. Die
moet zo snel mogelijk worden gewisseld. We vullen de tanken maximaal
om de 340 km tot de volgende pomp te overbruggen. Het plan is naar El
Calafate te rijden, ruim 550 km verder. Na 150 km staat er weer
gravel aangegeven voor zo'n 120 km en we weten nu van andere
toeristen dat ze er ook echt zijn. We stoppen eenmaal voor guanaco's.
Mooie beesten ze lijken op lama's, zijn bruin, trots, draven prachtig
en springen over elke omheining alsof het niets is.
Dan begint de gravelweg. André leest op de boordcomputer dat zijn achterband leeg loopt. Al eerder heeft hij die melding gekregen maar toen was het een vergissing. Ditmaal lijkt de melding echt omdat de druk langzaam terugloopt. En ja de eerste lekke band is een feit. We hebben twee reparatiesets bij ons, maar we kunnen geen gat vinden. We realiseren ons nu dat we daar direct naar hadden moeten kijken, maar daar hebben we nu niets meer aan. André vindt eindelijk een klein gaatje. Oké, gat groter maken, koord er in en met een patroon opblazen. De druk bouwt op tot 0.4 bar maar verdwijnt gelijk weer. Huh. Toch iets fout gedaan of nog een gat? Na lang zoeken vindt André een tweede gat. Hoppa, koord er in en opblazen. Maar een druk van 0.4 is veel te weinig. Met het tweede patroon bouwt de druk op tot 0.8 bar maar de band loopt ook nu weer leeg, maar wel wat langzamer. Harry gaat snel kopjes water halen uit het riviertje om over de band te gooien en we vinden nog drie gaten! Met veel moeite overal koord in – dat hebben we genoeg - maar we hebben nog maar 3 patronen die maar 0.5 bar druk per stuk geven en de achterband moet 2.8 hebben. Dat halen we dus niet. Bovendien weten we niet of er niet meer gaten gaten zijn. Sommige waren zo klein dat je er gemakkelijk één of meer over het hoofd ziet. Wat te doen? We zijn al ruim drie uur bezig. Het achterwiel demonteren en ergens laten repareren door Harry? Dat haalt hij niet dezelfde dag. André moet dan achterblijven in de tent. Hulp vragen dan aan de bestuurders van de auto's waarvan er hooguit 1 per uur langskomen? We weten het even niet. Als we de gok wagen, de patronen gebruiken en de band loopt toch leeg dan zijn we geheel afhankelijk van voorbijgangers. Als we de gok niet wagen dan komen we hier niet weg. We hebben geen eten bij ons. Er stopt een auto en de bestuurder denkt mee. Een paar kilometer terug is een estancia en Jorge de eigenaar heeft een compressor. Oké we gebruiken nog twee patronen om met de motor te kunnen rijden. André rijdt rustig naar hopelijk de compressor. En ja die vindt hij én de band blijft op spanning! Inmiddels krijgt Harry zijn motor niet meer aan de praat hoort André van een passerende toerist. André vraagt Jorge om startkabels en dat lukt ook. Lachend arriveert André bij Harry die inmiddels zijn motor een paar honderd meter heeft geduwd en nu tegen een bergje aan het opduwen is in de hoop dat hij de motor kan draaien en voldoende snelheid kan maken om zo te starten. De startkabels brengen uitkomst. Na vier uur spanning en hard werken kunnen we verder. Het wordt in totaal 160 km gravel en het valt niet mee. De auto's hebben sporen gemaakt die we dankbaar gebruiken. Alleen de wind blaast je geregeld buiten het spoor en dan gaat de motor een eigen leven leiden. Het is dan een kwestie van onderhandelen tussen snelheid, risico en heldendom. Het gaat allemaal goed maar het vreet energie. We krijgen wel een prachtig uitzicht over het Lago Cardiel. Tussen de bergen, heel groot en azuurblauw. Eindelijk is de gravel op, we tanken snel en scheuren door. Harry moet dan toch stoppen omdat er niet meer te koppelen is. Wat prutsen en Harry kan het centrum halen maar moet door André naar het hostel worden gesleept. We komen er om 21.30 uur aan en er is nog plaats voor ons ook. We gaan om 22.15 uur nog maar snel een dikke Argentijnse biefstuk eten en slapen daarna al voor ons hoofd het kussen raakt.
Zaterdag 28 november 2015 El Calafate
We slapen iets langer en ontbijten om
8.30 uur. Daarna sleept André Harry naar de motorzaak. Nou ja, eerst
rijdt André over de spanband (sleepkabel) bij het nemen van de bocht
en gaat om. Harry blijft niet lang achter en wordt daarna zelfs nog
een stukje door André meegetrokken. We balen er van. Slepen is
lastig, zeker als de straten steil zijn. Waar we nog meer van balen
is dat de motorzaak voor een maand dicht is. Al die moeite voor
niets. Daar sta je dan met een kapotte koppeling, twee achterbanden
waar niet mee verder te rijden is en een kapotte accu. Een man op een
BMW stopt en denkt mee. Volg mij maar naar een andere zaak. André
volgt maar ook die zaak is dicht. De man belt met een vriend die nog
een set gebruikte banden heeft en een oude accu. André gaat naar
Antonio en komt terug met banden en accu. Zo maar gekregen van die
goede sint. Dat is tenminste wat. Dan op zoek naar een garage die
motorbanden wisselt. Verrek die vinden we nog ook. Maar als we denken
dat we met een kop koffie in de hand kunnen wachten, blijkt dat we
het losse wiel moeten geven. Dat hebben we nog nooit gedaan, maar hup
bouten los en de velg van Harry krijgt een andere band. Ook even
balanceren? Nee zo'n apparaat heeft hij niet. De voorband wordt ook
bekeken maar die kan nog wel 5.000 km mee. Mooi laten zitten dus. In
André's band zitten vijf stops en dat is gevaarlijk. Maar die kan
worden geplakt. Ook demonteren, band in een klem, stops van binnen er
uit snijden, met een boor ruw maken en plakkers er op. Voor € 20,00
zijn we geholpen. Bij het hostel wisselen we ook nog de accu van de
motor van Harry met succes. Laat in de middag zijn we er klaar mee en
gaan we naar een bakker om aan te sterken.Dan het blog bijwerken en nog wat prutsen aan de koppeling, maar dat lukt niet. 's Avonds naar het zelfde restaurant waar ze ons al begroeten als vaste klanten en weer worden bediend door een meisje dat steeds haar beide duimen opsteekt na ieder antwoord van ons. Grappig gebaar. We liggen weer te laat op bed, maar voor uitrusten zullen we moeten wachten tot we thuis zijn. Dat is ons wel duidelijk inmiddels.
Zondag 29 november 2015 bezoek Perito
Moreno, 149 km
Op weg naar de gletscher Perito Moreno.
Een wereldattractie dus we zijn benieuwd. Mooie weg er naar toe. In
het park een stop om de gletscher van een afstandje te bekijken. Ziet
er indrukwekkend uit. Motoren parkeren en met een busje verder. De
eerste aanblik van de gletscher is overweldigend. Een muur van ijs
van 60 meter hoog en 5 km breed staat vlak voor je neus. Hij kraakt
en er breken grote stukken ijs af die met een enorme plons in het
water vallen. Via trappen en platforms krijg je steeds een andere
blik op het spektakel. Voortdurend zijn er een harde knallen als het
ijs ergens breekt en iedereen staat met de camera in de aanslag om
het vallen van het ijs te fotograferen. We blijven – ondanks wat
regen, wind en kou – meer dan twee uur gefascineerd staan kijken.
Het is jammer voor de foto's dat het niet zonniger is maar al met al
is het geweldig om dit te zien.
Deze gletscher is één van de weinige die nog groeit. Hij is 35 km lang, schuift 1 à 2 meter per dag op en eindigt dus dramatisch vlak voor je neus in een enorme ijsmuur met verschillende kleuren blauw in aparte vormen die gestaag afbrokkelen. Voor de muur drijven veel kleinere ijsbrokken. De grote brokken drijven veel verder weg. Het ijs dat afbrokkelt is honderden jaren oud. Onder de indruk rijden we terug en gaan weer sleutelen aan Harry's motor. Weer zonder een positief resultaat overigens, maar je moet wat. Morgen weer naar een garage in de hoop dat het daar gaat lukken. Dan uit eten, maar alles zit vol. We lopen het hele dorp door tot dat we iets aardigs vinden. Harry waagt zich aan de forel in brood en André aan de lamsstoofpot. De stoofpot valt tegen en bij Harry zit er een haar van de kok in. Harry roept de ober en krijgt een nieuw gerecht. Wij hebben een serieus gesprek en voor we het weten is het al weer bijna middernacht, terwijl Harry morgen om zeven uur weer een vergadering heeft. Bij het afrekenen wordt de vis niet in rekening gebracht. Dat is fair.
Maandag 30 november 2015, El Calafate 4
km
Harry staat vroeg op en wacht op het
telefoontje voor de vergadering, maar dat komt niet. Zo begint de dag
niet goed voor hem. De garage gaat om 10 uur open maar we moeten
wachten op de baas. Die komt een uur later, maar weet er niets van.
Maar vanmiddag om 3 uur komt er een monteur met verstand van BMW's.
Volgens ons is het een algemeen probleem, maar goed. André ziet een
groepje BMW-rijders langs komen en gaat kijken of dat dezelfde groep
is die we eerder zagen. Daar zaten toen twee servicetrucks bij. Ja,
dat zijn ze en we kunnen vanmiddag om 4 uur langskomen bij het hotel.
André gaat gelijk op zoek naar het hotel in de hoop dat de monteur
zich daar zit te vervelen. Hij vindt het hotel en een truck waar een
onttakelde motor op staat, maar de monteur is er niet. Vanmiddag
proberen we het opnieuw. Het ziet er wel kansrijk uit in vergelijking
met de kennis van de lokale monteurs. Wie weet. André informeert bij
het hotel nog naar de prijs van een kamer maar met een korting komt
dat uit op $ 240,00. Snel terug naar het hostel om een nacht bij te
boeken voor € 50,00. Om 3 uur naar de garage. Er wordt een uur
grondig gesleuteld maar na een lange testrit komt Harry teleurgesteld
terug. We rijden door naar de servicetruck maar ook daar kunnen ze
ons niet helpen. Ze hebben geen kabel, wel tips maar daar schieten we
niet veel mee op. Bij de motorzaak hebben ze nog wel een gebruikte
leiding maar die is net iets te kort. Nee meezitten doet het niet. De
hele dag in de weer en niets opgeschoten.
André oppert de motor te laten brengen
naar het eindpunt, maar Harry merkt terecht op dat we nog een grens
hebben te nemen. Dus eerst naar Chili en dan kunnen we snel de boot
naar Puerto Montt nemen. Daarna is er alleen nog grote weg. Dat doen
we dan maar, tot zover het lukt. Harry zet nog een stevige slang om
de koppelingskabel om meer druk te houden. Het is geen oplossing maar
misschien helpt het wat.
We gaan uit eten bij een Oostenrijks
aandoend restaurant en bestellen een kaasfondue voor twee. Naast ons
zit een groot Italiaans gezelschap gezellig te eten. Wij smullen van
het eten en van de ruzie die de Italianen maken als er moet worden
afgerekend. Je denkt toch niet dat wij mee betalen aan al de drank
die hij heeft gedronken! Het gaat over en weer en wij mengen ons er
half in met de paar Italiaanse woorden die we kennen. Harry legt
achteloos nog een bijdrage van 4 pesos op hun tafel en het is gelijk
stil. De 4 pesos komen terug en het lukt ze de rekening te betalen.
De Italianen die het hardst hebben gediscussieerd komen zich
verontschuldigen en wij nemen lachend afscheid. Dan raken we in
gesprek met een Italiaans stel dat zich wat opgelaten heeft gevoeld
door hun landgenoten. Heel vriendelijk, heel beschaafd vertellen ze
over hun reis én informeren naar die van ons. Eindelijk weer eens
mensen die geïnteresseerd zijn in anderen. Rozig van het eten en de
wijn lopen we terug naar het hostel.
Dinsdag 1 december 2015, El Calafate –
Bajo Caracoles 559 km
Harry zet nog wat slangklemmen om de
extra leiding van de koppeling en wil starten, maar dat lukt niet.
Een slecht begin van de lange rit die ons wacht. Inmiddels hebben we
startkabels maar de accu's zitten onder de zadels. We moeten dus
eerst alle bagage er weer af halen. Nou ja, dan op weg. Bij een
bakker slaan we een noodrantsoen in. Je weet maar nooit. Het lekke
bandverhaal is nog vers en het is dezelfde weg waar we over heen
moeten. We leggen de eerste etappe snel af en beginnen na 200 km aan
het gravel. Dat gaat eigenlijk vrij snel. Na zo'n 100 km hebben we
een stop en vragen we ons af of we niet met een andere weg al gelijk
asfalt krijgen. Dat scheelt zeker 60 km lastig gravel. We houden een
automobilist aan en inderdaad kunnen we verder over asfalt. Harry's
koppeling houdt het redelijk. Na een paar keer knijpen kan hij ook
weer een paar keer schakelen. Als dat nu zo blijft dan …....
Er staat weer veel wind later in de
middag. De tanktassen worden weer eens naar de zijkant geblazen en we
moeten ze heel wat keren terug sjorren. Harry rijdt voorop en wordt
pardoes naar de andere weghelft geblazen. Het blijft opletten dus. Om
5 uur komen we bij het ons bekende hotel en krijgen dezelfde kamer
als vorige keer. Er komt een hippiebusje aan en dat blijkt gehuurd
door een ouder Rotterdams stel. Marga en Henk. Ze zijn gestart in
Buenos Aires en kunnen het busje achterlaten in Zuid-Argentinië. Met
hun Rotterdamse tongval en de biertjes van Henk is het gezellig
kletsen in het zonnetje. Een ouder stel dat het leuk heeft met
elkaar. Ze reizen heel wat af en genieten volop. Wij staan verlekkerd
naar hun busje met bed en keuken te kijken. Dat is voor ons al heel
luxe. Harry gaat weer sleutelen aan de motor terwijl André nog wat
foto's maakt van het lege land. 's Avonds eten we met de
Rotterdammers en praten over Feijenoord, politiek, kinderen,
vakanties en nog veel meer.
|
Wednesday November 25th
2015, San Carlos de Bariloche – Gobernador Costa 293 mi
After breakfast we leave at 9.00. It is
cold, just 50 F. It is a very nice ride. Mountains, winding roads
with views of forests, lakes and mountaincaps covered with snow.
Slowly the scenery changes.The lakes disappear, the mountains get
rounder and the trees vanish despite the fact we are sillat thesame
heigth. Then we reach the pampa again. We stop for coffee and wonder
if we have to fill our tanks. But no, we still have plenty. Then we
come in an area where nobody lives and nobody sells gas. And there is
a gusty wind. The bikes have to lean into it.
We make miles and we use gas. André's
bike goes to reserve and than the countdown starts from 50 till …....
indeed 0. The content of the extra jerrycan is equally divided, but
now we have gas for 50 mi and also 50 mi to go. André bike stops
almost in sight of the gasstation and he has to use his last small
jerrycan. The problems with the clutch of Harry's bike are back and
worse then before. He has to squeeze several times to shift gear. So
first a visit to the garage. There the oil is replaced by oil for
brakes. We ask if that is allright. Si, it is the same and after a
test ride the problem seems to be solved. We are relieved till ….....
15 mi further down the road. There the hassle begins again. Meanwhile
we drive through the void. Beautiful. A vast area with sometimes a
couple of animals, no more. We stop after another 150 mi, find a
heated cabin and look at the clutch again. Harry finds this time a
hole in the tube. We tape the tube to diminish the leackage. Our
technical backup informs us that we have to change the oil. That we
will do tomorrow. We have to decide if it is safe to travel further
and not first visit a BMW-dealer. But then we have to drive 650 mi
north instead of the planned 650 mi south. A tough decision. We go
out for groceries and prepare our meal. You can think more clearly
with something in your stomach. After dinner we hear from our
technical backup that the repair must last 2500 mi and before we fall
asleep we decide to go south tomorrow.
Thursday November 26th 2015
Gobernador Costa – Bajo Caracoles 280 mi
First we change the oil. But the result
is poor. Before leaving the village Harry has to squeeze several
times before he can shift gear. That is not a good start while on the
map there is also 70 mi of gravel to go. But gravel doesn't show up.
All the way there is smooth tarmac. This suits Harry because he can
keep driving in one gear and there is hardly other traffic. Sometimes
there are ostriches and guanacos (wild lamas) on the endless plains.
We hope they stay there but sometimes they do cross the road.
Because it is hard for Harry to stop we
take just a few pictures. It is a day for riding and with a lot of
wind. We stop for coffee at a building that hasn't changed for the
last 50 years. You can order a simple meal and buy all kind of small
things. You reach the place after driving a lot of miles over an
abandonned road and it looks if everyone who comes by also stops.
They buy warm water for maté, a candy, a bottle of water or – like
us – a sticker from the way we drive on, the famous ruta 40. With a
cup of coffee we enjoy what is going on. That such a place still
exists.
At five o'clock we arrive at the hotel
we saw on the app. It lies in a village of 30 persons in the middle
of nowhere. It is nice, warm, also in our room en we can order
dinner. But first a beer with a small bag of chips (Lays for $ 5,00!)
and soccer on the tele. Then dinner is ready and it gets cozy with
the other tourists and off course a nice Argentinian Malbec wine.
Friday November 27th 2015 Bajo Caracoles – El Calafate 354 mi
A tourist looks at our bikes and sees
metal coming out of the reartire of Harry's bike. That has to be
replaced asap. We fill up for the 212 mi to reach the next
gasstation. Today we want to make 345 mi to reach El Calafate. On the
map we see gravel for 80 mi and other tourists have told us that this
time it is real gravel. We stop for taking pictures of guanaco's.
Beautiful animals. They look like lamas but are brown, proud, run
smoothly and jump any fence without hesitation.
Then the gravelroad begins. André's
board computer gives a signal that his reartyre deflates. He has got
this message one time earlier but then it was a false alarm. This
time it seems real because the pressure slowly decreases. And yes,
the first flat tyre is a fact. We carry two repair kits, but we can
not find a hole. We realise that we had to check the tire while there
was still air in it, but that is something for the future. Finally
André finds a hole. OK, widen it, put chord in it and inflate. The
pressure builds up to 6 bar but is immediately gone. Huh. We've done
something wrong or is there another hole? André has to search for a
long time before he finds a second hole. We put chord in it and
inflate. The pressure again builds up to 6 but that is far too low.
With a second cilinder it inflates to 12 but then it deflates again,
but slowly. Harry gets water out of the river and throws it over the
tire and so we find three more holes! With our last strength we put
chord in them – this we have plenty – but we only have 3
cilinders with air left which gives in total 18 while a reartire
needs 40. That we can not manage. Besides that we don't know if we
covered all the holes. Some are so tiny that you easily can miss one
or two. What to do? We are already busy for more than three hours.
Disassemble the rim with the tyre so that Harry can take it with him
for repair? He has to drive then for more then 200 mi and can not
make it the same day back. André has to stay the night over in the
tent. Ask help from people that come by, one in every hour? For more
then a second we don't know what to do. If we take the risk, use the
cilinders and the tire is not fixed than we are completely dependent
on other people. If we don't take the risk then we will not get out
of here. We don't carry food with us.
A car pulls over and the driver has an
idea. A couple of miles back there is an estancia and Jorge the owner
has got a compressor. OK we use two of the three remaining cilinders
and André drives slowly to hopefully the compressor. And yes he
finds it and the tire keeps its pressure! Meanwhile Harry can not
start his bike so André hears from a passing tourist. André asks
for jumper cables and Jorge has it all. André arrives smiling at
Harry who is been pushing his bike for half a mile and tries to get
it up a slope, turn it and make speed in an attempt to start. The
jumper cables work. After four hours of stress and hard work we can
go on. It will be in total 100 mi of gravel and it isn't easy. The
cars made trails which we use gratefully. Only the wind blows you
regularly from the trail and then the bike lives his own life. Then
you have to negotiate with your bike between speed, risk and heroism.
It all goes well but it is exhausting. We get a beautiful view of
lake Cardiel, between mountains, very big and deep blue. Finaly the
gravel ends, we can fill up again and speed up. Just before El
Calafate Harry has to stop because he cannot shift anymore. Harry can
fix it for a few mi but has to be towed by André to the hostel. We
arrive there at 21.30 but they have a room for us. After 10 we go out
for a well earned steak. After that we sleep before we touch our
pillows.
Saturday November 28th 2015
El Calafate
We can sleep a little longer and have
breakfast at 8.30. Then André tows Harry to the garage. Although,
first André rides over the tow cable and goes down. Then it is
Harry's turn, he falls and is even towed a little bit further by
André. We don't like this. Towing is hazardous, especcially when the
streets are steep. But what we really don't like is that the garage
is closed, for a month! All the effort in vain. There you are with a
clutch that doesn't work, two reartires that neeed to be replaced and
a worn out battery. A man on a BMW stops and hears our problem.
Follow me to another garage. André goes with him but also that
garage is closed. The man then calls a friend who has a used set of
tires and a old battery. André goes to Antonio and returns tires and
a battery. All for free from Santa Claus.
Now we are getting somewhere. We try to
find a garage to change the tyres and yes we find it. If we can give
him the rim and tyre. Never done that, but allright. In a few minutes
the other tyre is on the rim. Can you balance it? No, I never do
that. He looks also to the front tyre but that will last another 3000
mi so that is no problem. Also the reartyre from André's bike is
inspected. It is not safe and has to be repaired. We take it out, the
cords are being cut out, the rubber is made rough and rubber is glued
on it. All this for $ 18,00. At the hostel we replace the battery so
Harry's bike can start on his own. Late in the afternoon we are ready
and visit a bakery to regain some strength.
Then we can relax. In the evening we
visit the same restaurant where they already recognise us. Again we
are being served by the girl which sticks up both her thumbs after al
our answers. Nice gesture. After a good meal we go to bed too late,
but we realise that only at home we will get the rest we need.
Sunday November 29th 2015, visit Perito Moreno 97 mi
We are going to visit the glacier.
Worldfamous, so we are curious. Nice road to the park. In the park
you can see the glacier from 5 mi and already then it is impressive.
We must park the bikes in a parking lot and go further with a bus.
The first view of the glacier is beyond imagination. A wall of 180 ft
high and 3 mi long is right in front of you. It cracks and big pieces
ice fall off and hit the water with an enormous splash. Via stairs
and platforms you get different views of the glacier. All the time
there are very loud cracks of ice breaking and everyone holds his
camera standby to try to take a picture from a falling enormous
icecube. We stay on one spot – despite some rain, wind and cold –
for more then two hours looking to this fabulous wonder of nature.
For the pictures is a pity that there is not much sun, but it is
still awesome to see this.
This glacier is one of the few that is
growing. It is 22 mi long and shoves 3 to 6 ft a day and ends
dramatically in front of you in an enormous wall of ice with
different colours blue in peculiar shapes which steadily crumbles.
Before the wall there are floating a lot of smal pieces of ice. Some
large pieces are floating far away. The ice that crumbles is
centuries old.
Impressed we drive back and try to
repair Harry's bike. Again without positive result, but we have to do
somethimg. Tomorrow a visit to a new garage is planned. We hope we
will succeed there.
We go out for dinner but everey
restaurant is loaded. We walk through the whole village till we find
something nice. Harry orders trout in bread and André lambstew. The
stew is not good and Harry notices a hair from the cook in his
dinner. Harry informs the waiter and his dinner is replaced. We have
a serious talk en before we know it it is almost midnight, while
Harry has a conferencecall at seven. When we ask for the bill we see
that Harry's dinner is not on it. That is fair.
Monday November 30th, El Calafate 3 mi
Harry gets up early and waits for his
call, but he waits in vain. In that way the day doesn't start well
for him. The garage opens at 10 but we have to wait for the boss. He
arrives an hour later but doesn't know anything about BMW's. But this
afternoon at 3 there will be a mecanic who knows more. As far as we
know it is an general problem, but allright. André sees a group of
BMW bikers pass and checks if it is the same group we saw earlier.
They had two service trucks. Yes, it is the same group and we can
come at 4 at their hotel. André goes to the hotel immediately and
hopes that the mecanic is there. He finds the hotel and a service
truck with a crashed bike but the mecanic is not there. This
afternoon we will try again. It looks promising when compares with
the knowledge of the local mecanics. Who knows. André informs at the
hotel what the price is for a room, but with a discount it is $
240,00. We book another night in the hostel for $ 50,00. At three we
go to the garage. The repair takes an hour, but after a long test
drive Harry comes back disappointed. We drive straight to the
servicetruck but there they can not help us either. They don't have a
cable, just tips. At another garage we find a cable but it is too
short. We have bad luck. The whole day we were busy but it brought us
nothing. André suggest to transport the bike to Valpairiso, but
Harry remarks that there is still a border to cross. So first we go
to Chili and then with the ferry to Puerto Montt. After that there is
only a paved road. We decide to do that, for as long as it is
possible. Harry puts an extra tube around the cable to hold more
pressure. It is not a solution but maybe it helps a little.
We go for dinner to a kind of Austrian
restaurant and order cheesfondue for both. Next to us a group of
Italians is eating. We enjoy the fondue and the quarrel there is when
the Italian group must pay the bill. You don't think I am going to
pay for all the wine he drank! There are three debaters and we
comment on them with the few Italian words we know. Then Harry lies
inattentively 4 pesos on their table as our contribution for the
problem and the discussion stops. The pesos return and the bill is
paid. The debaters apoligise to us and we shake hands. Then we have a
conversation with an Italian couple who felt a little embarrased
about the behavior of there fellow countrymen. Very friendly,
civilised they tell about their trip and are interested in our
journey. Finally we meet people again who are interested in other
people. Under the influence of food and wine we walk back to the
hostel.
Tuesday December 1th 2015, El Calafate
– Bajo Caracoles 349 mi
Harry puts hose clamps around the extra
hose, put his luggage on the bike and starts, but there is only a
click. A bad start for the long road that waits for us. Yesterday we
bought jumper cables but the batteries are underneath the saddles. So
we have to take all the luggage of the bikes. All right, that is done
and we are on our way. At a bakery we buy something to eat and drink
in case we will be grounded somewhere. The experience of the flat
tyre is fresh and we have to take the same road. We pass the first
125 mi swiftly and then there is the dirt road. It goes rather smooth
and swift. After about 60 mi at a crossing we wonder if we can take a
paved road. It are more mi but it saves 40 mi of difficult gravel. We
stop a driver and yes we can stay on tarmac. The clutch of Harry's
bike is holding. He has to squeeze a couple of times but then he can
shift gear for a while. If it holds like this …....
There is a lot of wind in the
afternoon. The tank bags are being blown to the side again and we
have to put them back several times. Harry is in front and is
suddenly being blown to the other side of the road. We have to stay
focused. At 5 we arrive at the same hotel as a few days back and get
the same room. A camper stops which is rented by a couple from
Rotterdam. Marga and Henk. With their nice accent and the free beers
from Henk it is nice talking in the afternoon sun. An older couple
spending quality time. They travel a lot and enjoy there time
together. We look with envy at their van with a bed and kitchen. That
is comfortable for us. Harry takes care of his bike again while André
takes some pictures from the desolate countryside. We join Marga and
Henk for dinner and talk about football (Feijenoord), politics,
children, holidays and much more.
|
Hey mannen
BeantwoordenVerwijderenKlinkt allemaal toch of er iets teveel van de motoren is gevraagd. Nog even volhouden.
Goed te lezen dat Harry ondertussen dus bijna chefmonteur js���� Gr. PG