Park Manuel Antonio |
Park Manuel Antonio |
Nelly's place Las Lajas |
Nelly's place Las Lajas |
0nderweg naar Carti |
Panamakanaal |
Carti ready for boarding |
Stahlratte |
Op de vraag naar welk dier het is
welgeteld één antwoord gekomen en dat was fout. Ondanks dat
allemaal bedankt voor het meedenken. We hebben de vraag zelf
beantwoord: agouti ofwel goudhaas!
Zaterdag 3 oktober 2015 Quepos 0 km
Rustdag. Met de bus naar het kleinste
Nationale Park van Costa Rica, Manuel Antonio. Eerst langs alle
gidsen glippen, 17 dollar p.p. entree betaald en in de hitte via de
waterval (meer val dan water) naar het strand. Onderweg staan mensen
met een gids in de bomen te kijken en wij sluiten aan. De gids wordt
daar niet blij van en roept: “Don't follow the guide.” Dat vinden
we een rare opmerking. Maar hij heeft gelijk. Zelf spotten we
luiaards, aapjes met witte smoelen, leguanen en wasbeertjes. Aan het
strand krioelt het opeens van de apen, maar ook van de mensen en we
besluiten het pad verder af te lopen. Dat is een flink eind zweten
maar de moeite loont. Wij vinden een prachtig bijna verlaten strand
en duiken gelijk het water in. Met één oog letten we op onze
spullen want we zijn gewaarschuwd voor de wasberen.
Onze Zwitserse buurvrouwen doen dat
niet en kunnen de inhoud van een rugzak weer bij elkaar zoeken. Een
wasbeer had razendsnel gekeken of er iets te eten bij zat. De dames
doen gymnastiek op het strand en vertellen dat ze drie weken Spaans
volgen, wonen bij een gastgezin en het weekeinde vrij zijn. Na een
paar uur breken we op en sjokken we weer naar de bus, maar eerst nog
wat drinken. En daar zien we het stel dat ook de zip tour in het
avonturenpark had gemaakt, maar zonder de supermanafdaling. En hij
zit daar gewoon met een superman t-shirt aan! Grrrr.
Tussen de backpackers vormen we een
aparte categorie. We horen wat gesprekken die werkelijk nergens over
gaan. De één vertelt de ander dat zij het liefst in India zit en
wij vragen ons af wat zij dan in Costa Rica doet. De ander is op zijn
beurt erg onder de indruk dat je van een flesje zo de dop kan
afdraaien. Een groepje Duitse mensen zit zo te lachen dat er geen
Duits meer uitkomt, maar dat werkt wel op onze lachspieren.
We informeren nog naar excursies om
walvissen te zien, maar André ziet het niet zitten om met een grote
groep toeristen op een catamaran te zitten. Hij schrikt terug van de
gratis drank, de trampolines en de jacuzzi's die een onvergetelijk
dag garanderen.
We gaan pizza eten en kijken nog even
naar een lokale voetbalwedstrijd aan de overkant van de straat. En dan naar
bed. Morgen om 6.30 er uit en rijden.
Zondag 4 oktober 2015 Quepos – Las
Lajas (Panama) 348 km
André ziet bij het pakken van de motor
dat zijn ventieldopjes er zijn afgedraaid, maar gelukkig zijn ze
verder van de motoren afgebleven. De achterband van Harry's motor is
goed op spanning gebleven dus we kunnen gelijk weg. Mooie slingerende
weg met uitzichten over de oceaan. Daarna rechte wegen tussen
metershoge begroeiing door, veelal kokospalmen. Soms zie je dat ze
zijn aangeplant. Ze staan dan net als in Nederland keurig in het
gelid. We krijgen de grens in zicht en besluiten eerst de colones uit
geven. Dat houdt in dat we om 11.00 uur al zitten te lunchen. Nou ja
dan gaan we tenminste met een gevulde maag de strijd bij de grens
aan.
Uit Costa Rica gaat voorspoedig. Panama
in is lastiger, maar dat blijkt ditmaal in ons voordeel. De motoren
staan overdekt en het gaat stortregenen zo erg dat in de straat een
rivier van zo'n twee meter ontstaat. Harry moet daar over heen om
zijn verzekeringsbewijs te laten verbeteren. Zelfs met zijn lange
benen lukt het niet en hij klimt tot groot vermaak van de lokalen via
de achterkant van een pickup naar de overkant. Wij rekken de tijd net
zo lang tot het niet meer regent en slaan de ontsmetting van de
banden over. Dat verloopt daar automatisch voor vrachtwagens en voor
een motorrijder lijkt ons dat niet lekker.
De weg is prima en we schieten goed op
tot de wegwerkzaamheden aan de PanAmerican highway over tientallen
kilometers. Uiteindelijk slaan we af naar de kust. We komen in een
verlaten gebied en keuren de eerste B&B af. De weg naar een
Italiaanse B&B voert ons over een onverharde weg die geleidelijk
aan een uitdaging wordt: rul zand en grote plassen waarvan je niet
weet hoe diep ze zijn. Nou ongeveer tot halverwege de motor. De B&B
blijkt gesloten! Op naar Nelly's Place. Tsja hoe ga je dat
beschrijven? TJ heeft de een paar jaar geleden de plek gehuurd en het
is kortweg gezegd een zooitje op een prachtige plek. Als we ons
melden heeft hij geen tijd voor ons want hij moet ook koken
(hamburgers). Kijk zelf maar in nummer 5, 15$ per nacht. Het huisje
heeft twee lagen, staat aan alle kanten open en de elektra hangt er
uit. Wij besluiten te blijven vanwege de plek. Het strand is
prachtig, verlaten en het water lekker warm met hoge golven. Voor we
het weten worden we opgenomen in de bar door TJ, twee Peters (een
goede en een slechte) en Durango. Voor de beeldvorming: achter de bar
hangt een bord met het verzoek aan de dames om niet langer dan 10
minuten bloot op de bar te dansen. Er wordt fors gedronken en
flauwekul uitgewisseld. En dat terwijl het een “dry day” is
oftewel een verbod om drank te schenken.
De slechte Peter heeft zijn bijnaam
gekregen omdat als hij veel drinkt hij niet meer weet wat hij zegt en
daarmee dan blijft doorgaan. Dat gebeurt nu ook: de koffie van de
andere Peter is zo slecht, zo slecht terwijl het hotel dat hij runt
zo goed is, maar die koffie toch. Zo slecht, zo slecht. Af en toe
ligt hij met zijn hoofd op de bar en wordt hij door Harry of de goede
Peter weer terug geduwd als hij van zijn kruk afvalt. TJ krijgt het
nog moeilijk met wat lokalen die op de pof willen drinken. Het
probleem is dat ze niet snugger zijn en met drank dat laatste stukje
intelligentie ook nog verliezen. Dan ontspint zich een dronken
filosofisch gesprek over wat belangrijk is in je leven en wat er op
je grafsteen moet komen staan. Harry is in vorm (heeft duidelijk het
minst gedronken) en daagt iedereen uit, maar er worden vriendschappen
voor het leven gesloten. Veel te laat zoeken we ons tochtige hutje
op, zetten de ventilator aan en zijn vertrokken.
Maandag 5 oktober 2015, Las Lajas o km.
We gaan lopen over het strand op zoek
naar het huis van Durango. Hij is vanuit Canada geëmigreerd en heeft
ons foto's laten zien van zijn huis dat hij heeft gekocht voor $
165.000 (Canadees of USA?) met een vrijstelling voor 20 jaar voor
vermogensbelasting. Het huis heeft uitzicht op zee, een eigen bron,
zonnepanelen en een zwembad en dat alles willen we wel eens zien. We
lopen eerst naar het hotel van de goede Peter voor ontbijt en om zijn
koffie te keuren die niet goed, maar ook niet slecht is. Dan lopen we
nog kilometers over het strand en komen welgeteld één vrouw tegen.
Opeens dient zich een toiletbezoek aan voor beiden en dat lossen we
op een natuurlijke wijze op (raad maar). Op de terugweg vinden we het
huis van Durango maar niet Durango zelf. Het blijkt dat hij heeft
gekocht op een terrein dat wordt ontwikkeld door een Canadese
maatschappij die zelf laat bouwen, maar ook percelen verkoopt. Het
ziet er gelikt uit.
Terug bij Nelly (is de hond van TJ)
mailen we en kijken waar we in Panama City zullen blijven. We duiken
ook nog een keer in zee terwijl we weten dat er van alles in zit. We
gaan maar niet al te diep en dat is prima met deze golfslag. In onze
verbrande blote bast drogen we onder de overkapping op in afwachting
van het speciale vismaaltijd die TJ heeft beloofd en waarvoor hij de
vissen al heeft laten zien. Dit is een prima plek voor een rustdag.
In de avond vraagt TJ wat we willen
eten (?). Drank maakt meer kapot dan je lief is. We zeggen vis en we
krijgen een heerlijke gebakken vis. Daarna taaien we af. Morgen is
het weer een rijdag van 375 kilometer.
Dinsdag 6 oktober 2015 Las Lajas –
Panama City 375 km
De eerste 12 kilometer zijn mooi. Dan
komen we weer op de Panamerican Highway en de wegwerkzaamheden duren
daar nog ruim 100 kilometer. Je wordt er gaar van. Er staan dan wel
borden met als tekst bedankt voor uw begrip, maar die zijn aan ons
niet (meer) besteed. We stoppen bij een bouwvallig restaurant waar we
erg aardig worden ontvangen door een leuke meid. Er wordt verse
koffie gezet, wij kiezen er wat te eten bij en krijgen nog een
schaaltje met vlees en aardappelen toegeschoven. Nee, we hoeven niets
te betalen omdat wij te gast zijn in haar land.
Dan een stop bij een bakker. De lucht
ziet er dreigend uit en André trekt zijn regenoverall aan. Harry
wacht het nog even af. Al snel regent het en André stopt te laat
naar de zin van Harry. We stemmen weer even af. Na een half uur
kunnen we verder, maar dat is maar voor even. Al snel staan we tussen
10 Panamezen weer te wachten tot de bui over is. Dan weer onderweg,
maar dat is ook weer voor even. Er valt zoveel water dat het
gevaarlijk wordt, zeker met onze achterbanden waar geen profiel meer
op zit. We schuilen weer een half uur onder een afdakje terwijl de
hoofdstad nog zo'n 100 kilometer verder is en het steeds maar later
wordt. Weer op weg en dat gaat lang goed. In Panama City gaat het
echter stortregenen en het verkeer in de stad staat volledig vast.
Het is inmiddels donker en we slingeren wat tussen de auto's door,
maar dan staan we ook voor lange tijd stil in de plensregen. Harry
stelt voor om via de stoep te gaan. André aarzelt maar laat zich
toch vermurwen als er ook brommertjes dezelfde weg nemen. Het stoepje
is wel hoog en smal en voor de bocht staat een lantaarnpaal. André
loopt daartegen vast. Probeert nog wat verder aan de kant te komen
maar dan nog lukt het niet. Hij kan de motor niet aan de linkerkant
ondersteunen, terwijl de motor juist naar die kant moet overhellen.
Het stoepje is zo'n 20 centimeter hoog. Als het mis gaat valt hij met
motor en al tussen of op de auto's. En aan de rechterkant staat die
Panamese rotlantaarnpaal. Harry wordt vriendelijk maar nog veel meer
dringend om hulp gevraagd door de intercom. Ja, ja, nog wat verder
naar links. André kan het zelf niet zien, maar doet wat Harry
aangeeft en is er langs. In de bocht moet hij bij steppen en door de
regen is het gras zo zacht dat hij wegzakt en alsnog dreigt om te
vallen. Maar Harry komt weer als geroepen en trekt de motor recht.
Dan kunnen we langzaam verder in het
inmiddels snelstromende water. We hebben er meer dan genoeg van en
negeren in toenemende mate verkeersregels en het lijkt er op de
automobilisten het wel begrijpen. Panama is een grote stad en na nog
eens een dik half uur komen we uiteindelijk totaal doorweekt en moe
aan bij Posada 1914. Warempel ze hebben nog plaats voor ons en de
motoren. Gelukkig. Snel droge kleren aan en de nat geworden papieren
uit elkaar pulken en te drogen leggen en kijken of er nog iets te
eten valt. Een Indiaas restaurant ziet er leuk uit en heeft duur maar
heerlijk eten. We eten alles op en voelen ons moe en voldaan. Terug
op de kamer liggen er plasjes water uit de motorkleding en is er een
geur die we inmiddels wel kennen. Het zij zo. Hup naar bed.
Woensdag 7 oktober 2015 Panama City 12
km
Bijtijds op om op bandenjacht te gaan.
We hebben twee adressen De eerste BMW garage doet alleen auto's en
verwijst ons naar de andere vestiging. Uh, nieuwe banden vandaag
klaar, nee dat gaat niet. Harry heeft gelukkig e-mail van Hector waar
de afspraak in staat. Oh, nou ja dan kan het wel. Maar van het type
band dat jullie hebben is er maar één set. Op de andere motor
moeten dan banden van een ander merk. Oké, en kijk ook even naar de
remmen of we daar Chili mee halen. Daar wordt direct naar gekeken en
de remblokken van beide achterremmen moeten worden vervangen.
Vanmiddag zijn ze klaar, we bellen wel en brengen jullie terug naar
de posada. Daar stoppen we eerst alle natte kleren in de droger en de
motorkleding leggen we in de zon. Het vriendelijke meisje bij de
receptie voorspelt echter regen en wijst ons een betere plek. Dan met
metro en bus naar Miraflores, ofwel naar de sluizen van het
Panamakanaal. Bij het centrale busstation Albrook treffen we een
Amerikaan die in de taxi al zijn waardevolle spullen is vergeten. Hij
is militair en uitgezonden naar Afghanistan. Nu voor een paar dagen
vrij om zijn familie te verrassen die elders in Panama verblijft.
Harry wrijft over zijn hart en leent hem geld. Voor de gek gehouden? De tijd zal het leren.
Bij de sluizen zien we het schutten van
twee grote schepen. Het is indrukwekkend maar niet spectaculair. De
schepen worden in eerste instantie door slepers recht gezet en dan
gaan er kabels van zes treintjes naar de boot en die trekken haar
naar de eerste gedeelte van de sluis. Het water zakt acht meter. Het
zelfde gebeurt in het tweede gedeelte. Het gaat continu door met meer
dan dertig schepen per dag. Vanaf de opening zijn er meer dan een
miljoen schepen door gegaan. Harry weet dat de fee inmiddels
gemiddeld $ 30.000 is, dus tel uit je winst.
Dan terug naar de posada en met de taxi naar de dealer. De motor van Harry is nog niet klaar. Er was een kleine olielekkage en BMW zou BMW niet zijn als dat niet verholpen werd. Het is even slikken als we afrekenen maar de motoren zijn voor de tweede helft van de reis gereed. De motoren worden nog even gewassen en in het donker rijden we terug en raken elkaar nog kwijt ook. Niet erg, er is nu geen haast en geen regen en het is leuk om nog eens goed naar de vele wolkenkrabbers te kijken terwijl het verkeer vooruit kruipt. We doen boodschappen om te koken. Het wordt eerst antipasta, dan kaasfondue en een toetje. Met witte wijn natuurlijk. Lekker om bij te komen. We raken in gesprek met Nancy uit Newcastle. Ze vertelt dat haar man stierf toen hun zoon 1 jaar oud was. Nu is de zoon volwassen, getrouwd met een Nederlandse vrouw en woont hij in Amsterdam. Vorig jaar is haar kleinzoon geboren. Ze heeft een paar duizend pond geërfd van haar vader en trekt daar nu van de wereld rond. En ze probeert wat te werken om haar verblijf zo lang mogelijk te maken. In Engeland heeft zij niets meer. Ze zal ongeveer 65 zijn. Knap om zo haar leven te vullen. We nemen afscheid en gaan slapen. Morgen richting boot richting Colombia. Een land waar we inmiddels ook al goede en slechte dingen over hebben gehoord. We gaan het meemaken.
Donderdag 8 oktober 2015. Panama City –
Carti 114 km
We komen vrij gemakkelijk de stad uit.
Na enige tijd wordt de weg smaller en begint bos. De weg wordt nog
smaller en bochtiger. Het gaat flink op en neer en soms ligt onderin
geen asfalt meer. We rijden richting the Darien Gap die Colombia
afsluit van Panama. We moeten entree betalen als we bij de grens van het territorium van de Kuna indianen komen. En we zien
de eerste andere motorrijder op weg naar de boot. Als we bij de pier
arriveren blijken er al veel te zijn gearriveerd. Aan de motoren te
zien allemaal echte avonturiers in tegenstelling tot ons. Iemand laat
een drone op met een gopro er aan bevestigd. Later blijkt het van
een Turkse rijder te zijn die documentaires maakt. Alle bagage moet
van de motoren af en we worden naar de Stahlratte gebracht. Een 100
jarig oud zeilschip dat in Capelle aan de IJssel werd gebouwd onder
de naam Johanna Maria. Het wordt gerund door een Duitse stichting en
Ludwig is de kapitein. Naast hem werken er vier vrijwilligers,
allemaal met een stoere buitenkant: rasta, tatoeages en piercings en
allemaal aardig. Ludwig is wat ouder heeft lang haar maar wat het
meeste opvalt is zijn dikke buik. Hij loopt de hele tijd alleen in
zijn te kleine onderbroek rond. Een deel van de tijd maken ze deze
oversteken Panama-Colombia en voor de rest langere cruises in de
Carribean. Het geld gaat allemaal terug in het schip, zeggen ze.
Aan boord lunchen we en daarna worden
we overgezet naar een hotel op de Porvenir Eilanden. De motoren
worden in de middag op de boot gezet. We maken kennis met de rest. Er
zit van alles bij, maar het gemiddelde is dat de anderen al veel meer
gereisd hebben en daarvoor ook veel tijd nemen. Minimaal een jaar,
maar eerder twee of er is geen einddatum gezet. Veelal reizen ze
alleen, sommigen met hun partner achter op. Een Duits stel rijdt
gedeeltelijk samen. Zij stapt na een paar weken af en vliegt ergens
anders naar toe. Hij rijdt door en verderop pikt hij haar weer op. De
meeste zijn Duits. Daarnaast is er een italiaan, een turk, een
canadees, wat zwitsers, engelsen, een amerikaan en een roemeen. In
totaal 23 personen. Er worden sterke verhalen verteld, lol gemaakt en
bier gedronken. De roemeen vertelt dat hij is geëmigreerd naar
Canada maar nu op weg is naar Peru om te proberen een opleiding tot
sjamaan te volgen. Dat is geen sterk verhaal. Wij geloven hem. Er is
ook een verschil in budget. Voor een paar maakt het niet zoveel uit,
maar voor anderen betekent ergens veel geld uitgeven eerder naar huis
gaan. Bijna iedereen wil doorrijden naar Ushuaia. Wij zijn zo
ongeveer de snelste van het stel. In negen weken van Anchorage naar
Panama doet de wenkbrauwen fronsen. Een oudere motorrijder, anderhalf
jaar onderweg is op de zoveelste trip, legt uit dat je moet leren om
je rustig te verplaatsen. Wij betwijfelen echter of dat voor ons zou
werken, althans nu nog niet. Wellicht moet je daarvoor geen einddatum
van een reis vast stellen. Het is leuk om de verhalen te horen, maar
ook om de wel provisorische kamer van het “hotel” op te
zoeken (gelukkig zijn er geen muggen) voor een verkwikkende slaap. |
We asked the name of the animal and
received only one answer and it was wrong. Nevertheless all of you
thanks for your efforts. Meanwhile we solved it. Is an agouti, family
of the guinea pig.
Saturday October 3th Quepos 0 mi
A day of rest. We take the bus to the
smallest National Park of Costa Rica. First we have to circumvent all the
guides, pay $ 17 each and then walk to a waterfall (more fall then
water) and next to the beach. On the path is a group af people with a
guide staring in the trees. We look up too and that makes the guide
not very happy. He says out loud: “Don't follow the guide.” That
we find a strange remark. But he is right. By ourselves we spot
sloths, monkeys with white faces, iguanas and racoons. At the beach
there are a lot of monkeys but also a lot of people and we decide to continue to
follow the trail. That means sweating for a long time, but we are
rewarded. We find a beautiful allmost empty beach where we dive into
the water. With one eye we look after our stuff because we are warned
for the racoons.
Two Swiss girls don't pay attention and
can search for the content of their bag. Very quickly a racoon had
inspected the bag for food. The girls are doing gymnastics on the
beach and tell that they are following a Spanish course for three
weeks, stay with a local family and have the weekends for themselves.
After a couple of hours we walk back and when we are waiting for the
bus we see the couple that also did the zipline but without the
superman descent. And there he sits wearing a superman t-shirt! Grrrr
In the family of backpackers we are a
different species. We overhear pointless conversations. One tells the
other that she is in love with India and we wonder why she is in
Costa Rica. The other is so impressed that you can turn of the crown
of a beerbottle. A group of German girls is laughing so much that we
don't hear German anymore but that makes us laugh.
We inform if there are possibilities
for whalewatching. Yes there is one, but André decides not to go. He
assumes it is not nice to be on a boat with a group of tourists and
have free (alcoholic) drinks, and the use of jaccuzies and
trampolines, which garantee a perfect day.
We have a pizza and watch a local soccer game across the street. and then to bed. Tomorrow up at 630 am and ride.
Sunday October 5th 2015
Quepos – Las Lajas (Panama) 230 mi
André notices that the caps of his
valves are removed, but fortunately that is all. The reartire of
Harry's bike is okay so we are on our way soon. Nice curvy roads with
views on the ocean. Then straight roads between vegetation that
reaches a couple of meters, mainly palmtrees. Sometimes you see that
they are planted because they all stay in a straight line. We see the
border and decide to spend our last colones. So there is lunch
already at 11.00 a.m. With a full belly we are ready to battle.
Leaving Costa Rica is easy. Getting in
Panama takes more time, but this time that is an advantage for us.
The bikes are under a roof when it starts to rain so hard that in 10
minutes a river runs through the street which you can not cross. But
Harry has to cross to correct his insurancepapers. Even with his
long legs he must make use of the rear of a pickup to cross. the locals applaude him for doing so. We delay
as much as possible and when the rain stops we drive to the
fumigation but decide to skip it. You have to drive through a kind of
carwash for trucks and for a biker we think it is not healthy.
The road is allright so we can make
miles until there is roadwork for over more than 30 mi. We are glad
when we can turn off to Las Lajas. We reach a quiet coast region and
decide not to stay in the first B&B. The road to an Italian B&B
is unpaved and a mile long. Slowly this road is becoming a challenge:
sand, mud, stones and water. Several times we have to cross the water
but you can not see how deep it is. Well the halve of the bikes
disappears. And the B&B is closed! Then to Nelly's place. How to
describe this place? TJ has rented the place a couple of years ago
and it is a shack on a superb place. If we inform about a cabin he
has no time for us because he is preparing hamburgers. Uh, look for
yourself in number 5, $ 15 a night. The cabin has two layers, from all
corners you can see through and the electra is popping out of the
ceiling. We decide to stay because of the location. The beach is
beautiful, the water is nice and there are hardly others. Before we
know it we familiarize with TJ, two Peters (a good and a bad) and
Durango. We read the sign: Please ladies. No nude dancing on the bar
for more than 10 minutes.” They drink heavily and a lot of crap is
being said. And all this on a dry day when it forbidden to sell
alcohol. Bad Peter has got his nickname because when he is drunk he
doesn't know what he says and continues to do so. This happens: the
coffee of the other Peter is so bad, so bad while his hotel is so
good, but the coffee is so bad, so bad. Once in a while his head
touches the bar or he is being pushed back by good Peter or Harry
when he falls from his chair. TJ has a hard time with the locals who
are running tabs. The problem is that they are not clever and when
they drink even this little cleverness disappears. Then there is a drunk
filosophical dispute about the true values of life and what must be
written on your tombstone. Harry has the flow (and is not drunk as
the rest) and dares everyone, bur there will be friendships for life,
or at least for that night. Far too late we go to our cabin, switch
on the ventilator and fall asleep.
Monday October 6th 2015, Las
Lajas 0 mi
We walk on the beach and try to find
the house of Durango. He is emigrated from Canada and has shown us
pictures of the house which he has bought for $ 165.000 (Canadian or
American?) with an exemption for paying ownership tax for twenty years. It
is a house at the beach, has it's own well, solarpanels and all of that
we want to see. First we arrive at the hotel of the good Peter and
order breakfast to try his coffee which indeed is not too good. Then we
walk along the beach again and see just one woman with two dogs, no more.
Suddenly we have to go the toilet and we solve it in a natural way
(just guess). On the way back we find the house of Durango but not
Durango himself. We notice that he bought the house on a location
which is being developed by a Canadian Investing company. They sell
houses but also lots. It looks good.
Back at Nelly (that is TJ's dog) we use
the wifi and look where we can stay in Panama City. We swim again
while we know there is all kind of fish. We go not in that far and
that is allright with all these big waves. With a sunburn on our
backs we dry up on the terrace of TJ and wait for the special
fishmeal TJ promised us. This is a nice place for a rest.
Later TJ asks us what would like to eat
(?). Booz destroys more than you want. We ask for fish and we get a
perfect fried fish. We don't stay in the bar. You never know what
happens then. Tomorrow we go to civilisation in Panama City.
Tuesday October 6th 2015 Las
Lajas – Panama City 237 mi
The first 7 mi are good. Then we come
again at the Panamerican Highway where roadwork keeps us busy for
more than 60 mi. It wears you out. They placed a lot of signs saying
“Thanks for your understanding” but these are not for us. We stop
at a very simple reataurant where we are nicely welcomed by a
beautiful girl. She makes fresh coffee, we choose something with it
and get also a bowl of stew. No, no need to pay because we are guests
of her country.
Then a stop at a bakery. The sky is
grey and André decides to put on his raingear. Harry decides to wait
with that. Soon it rains and André stops to late for Harry. We talk
about it in order to prevent misunderstandings. After half an hour
waiting we can take off again. But not for long. It is pouring again
so much that it gets dangerous, especially with no profile left on
the reartires. Again we have to shelter for half an hour with 10
Panamees men while it keeps getting later and later and Panama City is still 60
mi away. Again on the road and that goes well. However in Panama City
it starts to rain and there is an enormous traffic jam. It is getting
worse and worse. It is dark and at first we can pass the cars very
slowly but then we come to a full stop for over half an hour. We are
soaked again. Harry proposes to take the sidewalk. André hesitates
but when a scooter takes the same way he gives it a try. The
sidewalk is steep and small and before the corner is a streetlight.
André can not pass it. He goes back and goes more to the left, but
then his pannier get stuck again. The sidewalk is 8 inches high and
on the left side he can not support the bike and to that side the
bike has to move. If it goes wrong André will fall between or on the
cars beside him. And on the other side there is this f.......
streetlight. With the intercom André asks Harry friendly but very
urgent to assist him. Yes, yes, more to the left. André can not see
it but he does what Harry says and passes the streetlight. In the corner
he has to put his right foot on the ground and because of the rain
the grass is so soft that this time the bike is falling to the right.
Again Harry prevents a fall and pulls the bike upright.
Then we move slowly through tthe water
that is running in the streets. We get fed up with it and disobey
trafficrules but the drivers seem to understand it. Panama is a very
big city and after another half an hour we find Posada 1914. And
luckily they have room for us and the bikes. We change our clothes
and spread out the papers that are wet and we are going to look fook
for something to eat. An Indian restaurant looks nice and has
expansive but very good food. We eat all we can (and that is
everything) and feel tired and satisfied. In the room the clothes are
dripping water but that we will solve tomorrow. What we will not
solve is that smell which surprisingly is in all of our rooms. That
we can not help. We will have to live with it. We go to bed.
Wednesday October 7th Panama
City 7 mi
Today we will try to find new
tires. We have two BMW addresses. The first one does only cars so we visit the
second address. Uhhh, new tires today, no that is not possible.
Luckily Harry has an e-mail of Hector in which he confirms that
changing the tires is possible. Oh, than it is allright. But one of
you has to choose other tires than you have now. Oké, and also look
at the brakepads if the are thick enough to reach Chili. They look
right away and the pads on the rear have to be renewed. They will be
ready this afternoon, we will bring you back to the posada and call
you when they are ready. Back in the hostel we put all our wet clothes in the dry
trumbler and the motorclothes in the sun. The girl at the reception
warns us that there will be rain again and shows us a better place.
Then we leave for Miraflores, the place to be for seeing ships passing
the Panamacanal. At the central busstation Albrook we meet an
American who has lost his moneybelt in a cab with all the valuables
you can think of. He is a soldier serving in Afghanistan. He took a
couple of days off for a surprise vist to his family which spents a
holiday in Panama. Harry saves him by lending money. Is he conned? Time wil tell.
At the locks two big ships are being
pulled through. It is impressive but not spectacular. The ships are
being kept straight by special towing vessels and then they are hooked
up on six locomotives. Two in front and one in the back, on each
side. The locomotives pull the ship gently to the first lock where
the water drops 27 feet. The same happens in the second lock. It is
continuous process. At least 30 ships a day pass. Since the opening
more then a million ships passed the canal. Harry tells that nowadays
the average fee to pass the canal is USD 30.000, so it is a
profitable business.
Than we go back to the dealer. Harry's
bike is not ready yet. There was a little oil leakage and BMW
wouldn't be BMW if that is not fixed. We have to pay a lot but the
bikes are ready for the second part of our trip. The BMW service
includes cleaning the bikes and in the dark we ride back to the
posada and loose each other. But we are not in a hurry, it doesn't
rain and it is nice to look at the skyscrapers while the the traffic
slowly moves.
We decide to cook ourselves. First
antipasta, then cheesefondue and a desert. All this with a white
wine. Nice to relax. We meet Nancy from Newcastle. She tells us that
her husband died when their son was 1 year old. Her son has now grown
up, has married a Dutch woman and lives in Amsterdam. Last year her
grandson was born. She could not afford her house anymore and sold
it. Last year her father died and she inhereted a few thousand pounds
and that is all she owns. She decided to travel around the world as
long as possible. Hopefully she can work to extend her stay abroad.
She will be 65or so. We have respect for her choices. We couldn't do
it. We say goodnight. Tomorrow we will take the boat that brings us
to Colombia. A country of which we heared good and bad stories. We
will see.
Thursday October 8th Panama
City – Carti 71 mi
At eight we can leave the city
relatively easy. After a while the road gets smaller and forest
begins. The road gets even smaller with more curves. We go up and
down the small hills and sometimes there is no turmac anymore. We are
close to the Darien Gap which blocks the passage to Colombia. At the
border of the province we pay an entry fee to the local Kuna Indians since we are on their territoryand see the first other
biker. If we arrive at the dock we see that a lot of bikers are
already there. When we look at the other bikes there is no doubt that
they are the real adventurers. A biker starts a drone with a gopro
attached. It appears that he is sponsored by KTM for making a
documentary of adventure travel.
We must take all the luggage from the bikes and a boat brings us to the Stahlratte. A 100 year old sailing vessel, built in Holland and run by a German foundation. Ludwig is the captain and there are four volunteers, all with a tattoos, rasta, piercings and they all are very friendly. Ludwig is older, has long hair, a big belly and wears nothing but underwear. The ship makes the voyage Panama – Colombia for a part of the year and for the other part it makes cruises in the Carribean. All the money that is earned goes back into the ship, so they say.
After a good lunch on board a little
boat brings us to the Porvenir Islands. They need the afternoon to
get the bikes on board of the Stahlratte. We talk with the other
bikers. It is divers, but the average is that the others make
longer trips and take more time for it. One year at least, but some
travel for two years and two don't know when they will return or even if
they return. The most travel alone. Three have their partner as
passenger. A German couple has figured out an other formula. She
leaves sometimes for a couple of weeks to visit other places, while
her friend rides on and picks her up again at an airport. Most bikers
are German. There is also an Italian, a Turk, a Canadian, some Swiss
and English, two Americans and a Roemenian. In total 23 people. They
tell impressive stories, have fun and drink beer. The Roemenian guy
tells that he has immigrated to Canada but now he is heading for Peru to
try to follow a course to become a sjamaan. We believe him. There is
also a difference in budget. For a few there is no problem but others have to be careful. If they spent too much they have to go
home sooner. Allmost everyone wants to get to Tierra del Fuego. We
are almost the fastest of the group. In nine weeks from Anchorage to
Panama is uncommon. An older biker tells us that you have to learn to
move slowly. It is an other state of mind. We doubt if we qualify for
this state. Maybe it is necessary to leave without setting a date to
return, who knows. It is nice to hear the stories, but also to go to
our room which is very basic. Fortunately there are no mosquitos.
|
Mooi mannen! Nu gaat het gevaarlijke stuk beginnen maar als ik de verhalen lees worden jullie gezien als lieve ouwe motormannen en krijgen alles voor elkaar om maar niks te hoeven betalen. Dus ook door Colombia tuffen jullie gewoon lekker door.
BeantwoordenVerwijderenPrachtig jullie foto's en verhalen! Groetjes uit een koud en nat Macharen
BeantwoordenVerwijderenWat vindt ik het geweldig,als ik zo s'morgens bij mijn ontbijt jullie blog kan lezen.
BeantwoordenVerwijderenHet is wel fantastisch wat jullie zien en meemaken.Met veel belangstelling blijf ik jullie volgen,geniet nog veel en doe uiters voorzichtig en pas goed op elkaar.
Een lieve groet van mij Oma Snoek.